یک دامپزشک در سیرجان: بیش از ۸۰۰ بیماری از دام و‌ طیور می تواند به انسان سرایت کند

یک دامپزشک در سیرجان: بیش از ۸۰۰ بیماری از دام و‌ طیور می تواند به انسان سرایت کند

یک‌ دامپزشک در سیرجان گفت: بیش از ۸۰۰ بیماری در دام و طیور قابلیت سرایت به انسان را دارند؛ مانند بیماری‌های تب مالت، اکتیما، هاری و برخی بیماری‌های انگلی که افراد طی ارتباط مستقیم با دام یا فرآورده‌های خام دامی می‌توانند به بیماری مبتلا شوند.

به گزارش آوای سیرجان، یک‌ دام‌پزشک در سیرجان گفت: بیش از ۸۰۰ بیماری در دام و طیور قابلیت سرایت به انسان را دارند؛ مانند بیماری‌های تب مالت، اکتیما، هاری و برخی بیماری‌های انگلی که افراد طی ارتباط مستقیم با دام یا فرآورده‌های خام دامی می‌توانند به بیماری مبتلا شوند.

بازدار افزود: بیماری‌های دام و طیور بسیار زیاد هستند؛ از جمله بیماری‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی، متابولیکی، تغذیه‌ای و غیره که برخی از بیماری‌ها بین خود حیوانات واگیردار و برخی نیز قابلیت سرایت به انسان را دارند.

وی در ادامه‌ گفت: از بیماری‌های شایعی که بین دام و طیور در شهرستان سیرجان وجود دارد و بسته به شرایط، ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کنند، می‌توان به بیماری‌هایی مثل آنتروتوکسمی، آبله،‌ تب مالت، پاسترولوز، تب برفکی، بیماری‌های انگلی و غیره در جمعیت نشخوارکنندگان اشاره کرد. بیماری‌های برونشیت و نیوکاسل نیز در بین طیور شهرستان رایج هستند.

بازدار بیان کرد: دامداران شهرستان می‌توانند با اجرای واکسیناسیون علیه هر کدام از بیماری‌ها، طبق زمانبندی مخصوص هر واکسن و با توجه به شرایط منطقه‌ای که در آن مشغول به دامپروری یا پرورش طیور هستند و همچنین با رعایت نکات بهداشتی دامپزشکی از بیماری جلوگیری کنند یا شدت درگیری بیماری را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: همچنین دامداران با استفاده از لباس کار مناسب، دستکش، ماسک و رعایت موارد بهداشتی در دامداری‌ها می‌توانند از سرایت بیماری جلوگیری کنند. در مورد فرآورده‌های خام دامی نیز مردم باید با تهیه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر‌ و غیره از مراکز مجاز و تحت نظر دامپزشکی و همچنین رعایت شرایط نگهداری در دمای مناسب، از سرایت این بیماری‌ها جلوگیری کنند.