رئیس میراث فرهنگی سیرجان: قلعه‌سنگ می‌تواند یک مجموعه گردشگری و تاریخی شود

رئیس میراث فرهنگی سیرجان:  قلعه‌سنگ می‌تواند یک مجموعه گردشگری و تاریخی شود

رئیس میراث‌فرهنگی سیرجان گفت: فضای قلعه‌سنگ سیرجان، محوطه تاریخی ارزشمندیست که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌ و می‌تواند به یک مجموعه تاریخی _ گردشگری تبدیل شود.

به گزارش آوای سیرجان، وحید حسینی اظهار کرد: البته این کار نیازمند ماه‌ها مطالعه باستان‌شناسی و طراحی یک نقشه فعالیت است که به اصالت این بنا آسیبی وارد نشود.

او ادامه داد: موضوع مهم دیگر حوزه صنایع دستی است؛ ما باید تلاش کنیم؛ ضمن حفظ عنوان شهرجهانی گلیم به رشته‌های دیگری مانند چرم‌دوزی، گوهرتراشی، مکرومه‌بافی، سفال، سرامیک و غیره نیز توجه ویژه‌داشته باشیم و در این زمینه راه‌اندازی یک نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی را در دستور کار داریم.

حسینی ادامه داد: سیرجان شهری در حال توسعه است و مرمت و نگهداشت بناهای تاریخی آن بسیار حائز اهمیت است، بعنوان مثال؛ محوطه‌سازی یخدان‌های دوقلو انجام شد؛ اما متاسفانه از سمت برخی همشهریان به آن کم‌لطفی می‌شود و در حال تخریب است؛ امر نگهداشن فضاهای تاریخی، نیازمند فرهنگ‌سازی و همچنین برونسپاری به بخش خصوصی است.

او افزود: طرح توسعه بازار نیز طرح دیگر ماست که مجوزهای آن گرفته شده و مستلزم تامین بودجه و اجرا از سوی شهرداری و شرکت‌های معدنی است. در این طرح علاوه بر مرمت بازار قدیم، در فضای پشت بازار تا خیابان ۱۷ شهریور با معماری مشابه بازار سنتی سیرجان، بازار جدیدی ساخته می‌شود.