خوشنویس: باید ایده‌های هنرمندان سیرجانی در زیباسازی شهر استفاده شود

خوشنویس: باید ایده‌های هنرمندان سیرجانی در زیباسازی شهر استفاده شود

احمد جهانشاهی؛ خوشنویس ۶۰ ساله سیرجانی در گفتگویی گفت: چه خوب است که شهردار برای زیباسازی شهر، از هنرمندان نظرخواهی کند؛ استفاده می‌کنند، اما به صورت سلیقه‌ای استفاده می‌شود.

به گزارش آوای سیرجان، احمد جهانشاهی؛ خوشنویس ۶۰ ساله سیرجانی گفت: چه خوب است که شهردار برای زیباسازی شهر، از هنرمندان نظرخواهی کند؛ استفاده می‌کنند، اما به صورت سلیقه‌ای استفاده می‌شود؛ مثلا خودشان کسانی را می‌شناسند و به آن‌ها می‌گویند که چنین کاری را انجام دهید. درحالی که می‌توانند فراخوانی بدهند و از بهترین‌ها استفاده کنند؛ کسانی که کارشان آکادمیک و دانشگاهی است و سطح کارشان بالاست.

وی گفت: با توجه به اینکه شهر رو به توسعه و مهاجرپذیر است و جمعیت زیادی دارد؛ همچنین به خاطر موقعیت جغرافیایی، نیاز است که آینده‌نگری خوبی در فاز هنری بشود.

جهانشاهی ادامه‌داد: باید حمایت از هنرمندان سیرجان بیشتر باشد و قدر بدانند؛ آن‌هایی که پیشکسوت هستند را حمایت کنند و کارهای‌شان را بخرند و به جوان‌ها هم بیشتر میدان داده شود؛ چون آینده‌سازان شهرمان آن‌ها هستند.

او افزود: استعداد سیرجانی‌ها در خوشنویسی فوق‌العاده است. هنرمندان خوشنویس سیرجانی در استان به نوعی زبانزد هستند. با اساتید بزرگی هم که ارتباط داریم؛ سیرجان را فراتر از استان می‌بینند.

جهانشاهی گفت: در مدارس معلم هنر بودم و در رشته کاردانی گرافیک دانشکده کوثر سیرجان هم تدریس می‌کردم. امرار معاش زندگی‌ام از طریق حقوق معلمی، بازنشستگی آموزش‌ و پرورش و مقداری هم آموزش خط است. احتمالا در مهرماه در تهران نمایشگاهی داشته باشم.

وی اضافه کرد: کسی که تماماً کارش خوشنویسی باشد؛ اگر در شهرهای خیلی بزرگ باشد و کار خیلی حرفه‌ای انجام دهد؛ به اندازه حقوق یک کارمند می‌تواند درآمد داشته باشد. البته اساتید بزرگ که بِرَند شده‌اند؛ به خاطر برند بودنشان آثار‌شان را به قیمت مناسب می‌خرند و قدری اوضاع‌شان خوب است.

جهانشاهی افزود: یکی از مواردی که در موفقیت خوشنویس خیلی اثرگذار است؛ استاد می‌باشد. همچنین تمرین مداوم، ناامید نشدن، استفاده از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و خلاقیت می‌توانند در موفقیت یک خوشنویس مؤثر باشند. کسی که استعداد معمولی هم داشته باشد؛ ۷_ ۸ ماه کلاس برود و خوب کار کند؛ فکر می‌کنم خطش خیلی زیبا شود.

وی گفت: در شهرمان انجمن خوشنویسان را داریم؛ که از سال ۷۰ فعالیت می‌کند؛ این انجمن به صورت آکادمیک آموزش می‌دهد؛ امتحان برگزار و مدرک صادر می‌کند. در حال حاضر ۶۰ نفر ممتاز و فوق ممتاز داریم و تعدادی هم به دنبال مدرک استادی هستند.