توهین در صدر اتهامات پرونده‌های قضایی سیرجان

توهین در صدر اتهامات پرونده‌های قضایی سیرجان

رئیس دادگستری سیرجان گفت: در ۲ ماهه‌ی سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۲ هزار و ۳۰ مورد ورودی با رشد ۳ درصد بوده است؛ در حالی که سال قبل ۱۱ هزار و ۶۷۹ فقره پرونده ورودی بوده است.

به گزارش آوای سیرجان، رئیس دادگستری سیرجان گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۵ هزار و ۲۸۷ ورودی پرونده به حوزه قضایی (دادگاه، دادسرا، شورای حل اختلاف) بوده است؛ همچنین ورود ۸۵ هزار و ۶۷۰ فقره پرونده در سال ۱۴۰۲ و رشد ۱۴ درصدی ورودی پرونده‌ها را داشتیم. ضمن اینکه در ۲ ماهه‌ی سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۲ هزار و ۳۰ مورد ورودی با رشد ۳ درصد بوده است؛ در حالی که سال قبل ۱۱ هزار و ۶۷۹ فقره پرونده ورودی بوده است.

محمود محمدی ادامه‌داد: ۱۷ درصد رشد ورودی در دادگاه‌ها، ۱۱ درصد در دادسراها و ۱۲ درصد در شوراهای حل اختلاف بوده است. علی‌رغم کمبود کادر قضایی، ۱۱ درصد نیز رشد پرونده‌های مختومه بوده است.

او افزود: با حجم بالای ورودی پرونده‌‌ها، قاضی‌ها و مسئولان مرتبط هرچند پرکار و منصف باشند؛ از عهده‌ی این ورودی‌ها برنمی‌آیند و بایستی در شیوه‌ی قانون‌گذاری و پیشگیری از جرم تلاش شود، تا ورودی به حداقل برسد. در صورت فراهم‌شدن بسترهای مناسب، بنا بر رسیدگی هوشمند پرونده‌ها به شیوه‌ی الکترونیک است.

محمدی پنج اتهام اول پرونده‌های حوزه‌ی قضایی سیرجان را توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید، سرقت، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر حوادث رانندگی عنوان کرد؛ علی‌رغم اینکه تصور می‌شد سرقت در راس این اتهامات باشد اما «توهین» در صدر اتهامات پرونده‌های قضایی سیرجان قرار گرفت.